Migrationsverkets nya strategi har kunderna som utgångspunkt

Utgivningsdatum 7.2.2023 15.35
Pressmeddelande

Migrationsverket har publicerat sin nya organisationsstrategi för åren 2023–2027. Till Migrationsverkets värden hör att vara pålitlig, öppen och modig.

Enligt sin vision erbjuder Migrationsverket kundorienterade och människocentrerade tjänster som främjar ett välfungerande samhälle och Finlands konkurrenskraft. Tillståndstjänsterna ska vara Europas smidigaste. Mottagningsverksamheten är planmässig och effektiv. Tillsammans med andra aktörer utvecklar Migrationsverket kundresorna inom invandring på ett målmedvetet och övergripande sätt.

Migrationsverket har följande mål för åren 2023–2027:

  1. Vår verksamhet håller hög kvalitet och vi agerar smidigt och förutsägbart.
  2. Vi ger en utmärkt kundupplevelse.
  3. Vi utvecklar och förnyar ständigt vår verksamhet.
  4. Vi är aktiva och lösningsorienterade i olika nätverk.
  5. Vi är en attraktiv arbetsplats som främjar de anställdas välbefinnande i arbetet.

– Samhället och våra kunder ställer stora förväntningar på oss. Jag tror att vi kan svara på dessa förväntningar med denna strategi. Utgångspunkten för allt är kundupplevelsen och det att våra tillståndstjänster är smidiga, och dessa ska genomsyra alla våra processer, säger Migrationsverkets överdirektör Ilkka Haahtela.

Bekanta dig med Migrationsverkets strategi: Sammanfattning av organisationsstrategin

Intressentgrupperna med i strategiarbetet och i utvecklingen av verket

Många intressentgrupper och nätverk har deltagit i att utveckla Migrationsverkets strategi som servicemyndighet. Migrationsverket har fört diskussioner med bl.a. Finlands Näringsliv EK, Centralhandelskammaren, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC, STTK och Akava samt med kommuner, organisationer och olika företag.

– Vi inbjuder våra intressentgrupper att stödja och sparra oss i genomförandet av strategin. Olika temagrupper inleder sitt gemensamma arbete under våren. För oss är det viktigt att vara en öppen och diskuterande aktör och att utveckla våra tjänster i samarbete med våra kunder, intressentgrupper och övriga partner, säger Migrationsverkets biträdande chef Elina Immonen.

Även Migrationsverkets anställda har medverkat till planeringen av strategin till exempel genom workshoppar.

Vad innebär den nya strategin i praktiken?

Strategin påverkar Migrationsverkets verksamhet i sin helhet. Under vårens utvecklingssamtal fäster man särskild vikt vid att med alla anställda gå igenom hur den nya strategin påverkar deras arbete.

– Det viktigaste är att vår riktning och våra värden syns på alla sätt, vare sig det är fråga om var våra serviceställen ligger, hur väntsalen fungerar, hur vi bemöter våra kunder eller vad våra anvisningar och beslut innehåller, säger Haahtela.

Ytterligare information till medier

  • Ilkka Haahtela, överdirektör, tfn 0295 433 037, e-post fornamn.efternamn@migri.fi
  • Elina Immonen, biträdande chef, tfn 0295 433 037, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi 
     
Pressmeddelande