Hoppa till innehåll

Så här ansöker du om fortsatt eller permanent tillstånd hos Migrationsverket – svar på de vanligaste frågorna

Migri
Utgivningsdatum 14.12.2016 9.39
Pressmeddelande

Migrationsverket tar emot och avgör ansökningar om fortsatta och permanenta uppehållstillstånd från och med den 1 januari 2017. Vi har här samlat svar på kundernas vanligaste frågor.

Fyll i ansökan på förhand antingen i e-tjänsten Enter Finland eller med en pappersblankettoch försäkra dig om att du har alla nödvändiga bilagor innan du besöker Migrationsverkets serviceställe.

Hur bokar jag en tid för att ansöka om fortsatt tillstånd?

Boka en tid enligt grunden för din ansökan om uppehållstillstånd. Grunder för uppehållstillstånd är arbete, studier och familjeband. Om din grund inte är någon av de ovannämnda ska du välja ”Annan grund”. Ett första uppehållstillstånd och ett fortsatt uppehållstillstånd skiljs inte åt i Migrationsverkets tidsbokningstjänst.

Om du ansöker om fortsatt tillstånd, ska du inte boka en tid för att förnya ditt uppehållstillståndskort. Boka en tid för att förnya ditt uppehållstillståndskort endast om din uppehållsrätt är i kraft men du måste förnya ditt uppehållstillståndskort, exempelvis på grund av att ditt kort har kommit bort.

När blir nya tider tillgängliga i tidsbokningstjänsten?

Nya tider blir tillgängliga i tidsbokningstjänsten alltid efter hand och tjänsten erbjuder tider för några månader åt gången. Om ditt tillstånd går ut nästa sommar ska du vänta i lugn och ro på att nya tider blir tillgängliga.

När lönar det sig att ansöka om fortsatt eller permanent tillstånd?

Det lönar sig att lämna in en tillståndsansökan i god tid, några månader innan ditt tillstånd går ut.

Smidigast lämnar du in ansökan i e-tjänsten, eftersom Enter Finland ser till att du bifogar alla nödvändiga bilagor. Om vi måste be dig om tilläggsutredningar separat så förlängs behandlingstiden för din ansökan. Efter du har lämnat in din ansökan i e-tjänsten har du tre månader på dig att besöka vårt serviceställe för att styrka din identitet.

Än så länge kan du endast ansöka om ett permanent tillstånd med en pappersblankett. Fyll i ansökan och försäkra dig om att du har alla bilagor som krävs innan du bokar en tid på ett av våra serviceställen för att lämna in din ansökan.

Vad händer om mitt tillstånd hinner gå ut innan jag lämnar in en ny ansökan?

Om du lämnar in din ansökan om tillstånd för sent, uppstår det ett avbrott i din uppehållsrätt. Även din rätt att arbeta avbryts. Det kan hända att polisen bötfäller dig för att du uppehåller dig utan tillstånd i landet.

Som förklaring räcker inte att du inte har kunnat boka en tid. Om du inte kan boka en tid i vår tidsbokningstjänst, kan du besöka vårt serviceställe utan att ha bokat en tid på förhand. Observera dock att kön kan vara lång och att du inte nödvändigtvis kan sköta ditt ärende under samma dag. Vi slutar dela ut könummer när dagens tider till diskarna som betjänar kunder med könummer är slut. Du ansvarar själv för att ansöka om ett nytt tillstånd i tid och det lönar sig inte att vänta med att lämna in ansökan till den sista möjliga dagen.

Smidigast lämnar du in ansökan i e-tjänsten Enter Finland, eftersom du då kan lämna in din ansökan när det passar dig. Du ska besöka ett serviceställe för att styrka din identitet inom tre månader efter att du lämnat in ansökan i e-tjänsten. Kom dock ihåg att användningen av e-tjänsten kräver tillräckliga datafärdigheter.

Vad ska jag ta med mig när jag besöker servicestället?

Om du har lämnat in ansökan i e-tjänsten Enter Finland och besöker servicestället för att styrka din identitet, ska du ta med dig

  • ditt pass,
  • bilagorna till din ansökan i original och
  • ett passfoto.

Om du tar med dig bilagor som du inte har bifogat till din ansökan, ska du först komplettera din ansökan i Enter Finland.

Om du ansöker med en pappersblankett ska du ta med dig

  • den ifyllda ansökningsblanketten,
  • ditt pass och papperskopior av passets sida med personuppgifter samt kopior av alla passets sidor med anteckningar,
  • bilagorna till din ansökan i original samt papperskopior av dem och
  • ett passfoto.

Hur lång tid tar behandlingen av en ansökan om fortsatt tillstånd?

I detta skede är det svårt att exakt förutsäga hur långa behandlingstiderna kommer att vara, eftersom Migrationsverket inte tidigare har hanterat samtliga ärenden som gäller fortsatta tillstånd, permanenta uppehållstillstånd och registrering av EU-medborgares uppehållsrätt. Antalet icke avgjorda ansökningar som överförs från polisen kan även påverka behandlingstiderna i början av året. Migrationsverket avgör samtidigt både icke avgjorda ärenden som överförs från polisen och nya ansökningar som lämnats in till verket.

Vi informerar om våra behandlingstider på vår webbplats. Vi uppdaterar webbplatsen med ny information genast när denna blir tillgänglig.

Vilka är behandlingsavgifterna för ansökningarna som lämnats in till Migrationsverket?

Inga beslut om de nya behandlingsavgifterna har ännu fattats. De fastställs innan slutet av året. Behandlingsavgifterna publiceras på verkets webbplats genast när de är fastställda.

Hur kan jag betala behandlingsavgiften?

Om du lämnar in din ansökan om fortsatt tillstånd i Enter Finland kan du betala behandlingsavgiften med de vanligaste kreditkorten eller med dina nätbankskoder.

Vid våra serviceställen kan du betala avgiften med kontanter, de vanligaste betalkorten samt Visa, Visa Electron och MasterCard.

När kan jag ansöka om permanent uppehållstillstånd?

Villkoren för permanent uppehållstillstånd förändras inte i och med överföringen av tillståndsärendena. Du kan ansöka om permanent uppehållstillstånd när du har bott i Finland med ett kontinuerligt uppehållstillstånd utan avbrott i minst fyra år.

Kan jag ansöka om förlängning av mitt visum hos Migrationsverket?

Nej, det kan du inte. Polisen fattar beslut om förlängning av visum även i fortsättningen.

Kundmeddelande