Hoppa till innehåll

Migrationsverkets telefontjänst och serviceställen har stängt 7–9.5.2024

Utgivningsdatum 30.4.2024 11.08
Pressmeddelande

Migrationsverkets alla servicenummer och serviceställen har stängt 7–9.5.2024. Vi beklagar eventuella olägenheter som detta kan orsaka.

De flesta ansökningar kan lämnas in i e-tjänsten Enter Finland. Du kan också använda Enter Finland för att kontrollera statusen för din ansökan. Din ansökan blir anhängig genast då du skickar in den via Enter Finland. Efter att du har lämnat in din ansökan i e-tjänsten har du 3 månader på dig att besöka ett serviceställe för att styrka din identitet.

Upphör ditt uppehållstillstånd eller resedokument att gälla 7–9.5.2024?

Du kan lämna in en ansökan om uppehållstillstånd på webben i e-tjänsten Enter Finland och senare besöka ett serviceställe för att styrka din identitet med bokad tid eller med könummer. Följande uppehållstillstånd kan du inte ansöka om i Enter Finland:

  • uppehållstillstånd på grund av finländsk härkomst
  • uppehållstillstånd på annan grund

Du kan inte ansöka om främlingspass eller resedokument för flykting på webben. Besök ett serviceställe innan ditt resedokument upphör att gälla. Boka tid eller ta ett könummer på servicestället. Läs mer om tidsbokningen på vår webbplats.

Ansöker du om fortsatt tillstånd eller ett nytt uppehållstillståndskort? Om du styrker din identitet på webben behöver du kanske inte besöka ett serviceställe

Om du uträttar dina ärenden i e-tjänsten Enter Finland och använder stark autentisering med nätbankskoder, medborgarcertifikat eller mobilcertifikat, behöver du inte alltid besöka ett serviceställe. Efter att du har skickat in ansökan berättar Enter Finland för dig om du behöver besöka ett serviceställe eller inte.

Läs mer på sidan Identifiering.

Om du ansöker om uppehållstillståndskort på grund av tillfälligt skydd, lämna in din ansökan i Enter Finland. Om du inte kan lämna in en webbansökan, gör ansökan vid ett serviceställe under serviceställets öppettider.

Ställ din fråga till vår chattrobot Kamu

Chattroboten Kamu svarar på dina frågor på Migrationsverkets webbplats varje dag, dygnet runt. Kamu ger svar på de vanligaste frågorna på finska och engelska. Du kan också fråga Kamu om köplatsen för din ansökan.

Kundmeddelande