Hoppa till innehåll

Inspektionsrapport om mottagningssystemet 2022: Förläggningarnas verksamhet utvecklades i fjol

Utgivningsdatum 13.6.2023 9.04
Pressmeddelande

År 2022 var mycket speciell och annorlunda för mottagningssystemet. Detta framgår av Migrationsverkets färska inspektionsrapport om mottagningssystemet.

Anfallskriget mot Ukraina som började i slutet av februari 2022 och den storskaliga tillströmning av ukrainska flyktingar som detta i praktiken genast ledde till hade en betydande inverkan på mottagningssystemets verksamhet. Övervakningen fokuserade särskilt på att handleda tiotals nya förläggningar som inledde sin verksamhet med kort varsel och deras arbetstagare och på att stödja inledning av verksamheten.

Antalet klienter som omfattas av mottagningstjänster ökade rekordmycket under 2022. I början av året omfattades cirka 5 000 klienter av mottagningssystemet och i slutet av året upp till 43 500.

Övervakningen av förläggningar för asylsökande samt personer som söker och får tillfälligt skydd och deras praktiska verksamhet hör till Migrationsverket. Syftet är att övervakningen ska gälla övergripande förläggningarna och deras praktiska verksamhet. 

Syftet med övervakningen är att säkerställa och förbättra kvaliteten på och enhetligheten av förläggningsverksamhetens kvalitet samt observera eventuella brister och missförhållanden i verksamheten och ingripa i dem.

Det mångdubblade antalet klienter och ökningen av verksamheten på en kort tid medförde utmaningar

I slutet av 2022 var antalet inkvarteringsplatser på förläggningarna mer än åtta gånger större än i början av året. Det inrättades 85 nya förläggningar, och i slutet av året fanns det sammanlagt 112 verksamma förläggningar.

Det inrättades många nya förläggningar mycket snabbt i exceptionella förhållanden. Under året ordnades för dessa förläggningar mycket verksamhetsstyrning och utbildning om grundläggande frågor som gäller förläggningsverksamheten och tjänsterna. 

– I övervakningen observerades mycket verksamhet som var bra och högklassig, men även brister och verksamhet som fortfarande utvecklades. Det verkade allmänt som att förläggningarna aktivt arbetade för att ta kontroll över den exceptionella situationen samt för att snabbt kunna ordna tjänster och verksamhet, berättar Olli Snellman, chef för mottagningsenhetens resultatområde.

Migrationsverket fick under året sammanlagt 24 klagomål som gällde förläggningsverksamheten. Föremålen för klagomålen var till exempel tillgången till hälsovårdstjänster och hänvisning till vård, arrangemang av inkvartering, kvaliteten på maten, förläggningens trafikförbindelser, tillgången till socialtjänster, ordnande av arbets- och studieverksamhet samt frågor som gäller mottagningspenning. Under våren 2022 förekom det förseningar i behandlingen av mottagningspenning, då systemet fick över 20 000 nya klienter under två månader. Migrationsverket utredde klagomålen och förläggningarna korrigerade vid behov sin verksamhet enligt ämbetsverkets anvisningar.

– År 2022 var mycket exceptionell i kontexten för det finländska mottagningssystemet och -verksamheten. Den storskaliga och snabba tillströmningen av ukrainare som flydde kriget utmanade systemet på ett aldrig tidigare skådat sätt. På grund av detta uppstod det även fel och dessa åtgärdades tillsammans. Ur vår synvinkel utvecklades förläggningarnas verksamhet övergripande väl förra året, berättar Elina Nurmi, direktör för enheten för mottagande.

Bekanta dig med övervakningen:

Inspektionsrapport om mottagningssystemet 2022 (på finska)
Tillsynsprogram för mottagningssystemet 2019 (på finska)

FAKTA: Migrationsverket svarar för handledning, planering och övervakning

  • Migrationsverket svarar för den praktiska handledningen, planeringen och övervakningen av förläggningar. Vid ämbetsverket svarar särskilt mottagningsenheten för uppgiften.
  • I Finland drivs förläggningar av flera aktörer, kommuner, företag och organisationer.
  • Mer information om förläggningarna och övervakningen av dem i Nyhetsrummet.

Mer information för medier