Hoppa till innehåll

Migrationsverket konkurrensutsätter IT-tjänster för hantering av utlänningsärenden

Utgivningsdatum 14.3.2024 11.00
Pressmeddelande

Migrationsverket har inlett en konkurrensutsättning för att anskaffa sakkunnigtjänster för förvaltning och utveckling av den digitala ärendehanteringen, datalagret och tjänsterna med anknytning till utlänningsärenden. Anbudsansökningarna ska lämnas in senast den 2 april 2024.

Syftet med konkurrensutsättningen är att utveckla migrationsförvaltningens gemensamma systemhelhet för digital ärendehantering och tjänster som är ett viktigt verktyg i Migrationsverkets beslutsfattande. Till helheten hör bland annat ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden (UMA) som Migrationsverket utvecklat och förvaltar samt e-tjänsten Enter Finland. Ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden används även av andra myndigheter, såsom polisen, Gränsbevakningsväsendet och de finska beskickningarna. 

Utvecklingsarbetet utförs av ett team som består av leverantörerna, beställaren och intressenterna och som tillämpar agila metoder och gemensamt överenskomna verksamhetsmodeller. Systemhelheten ska bidra till utvidgad användning av automation och ökat informationsutbyte mellan myndigheter och göra det möjligt att möta snabba förändringar i verksamhetsmiljön.  

– Migrationsverket har som syfte att skaffa innovativt, lösningsinriktat och högkvalitativt kunnande inom systemutveckling. Målet är att skapa en systemhelhet som är modern, säker och lätt att förvalta och som smidigt kan utvecklas efter kundernas, arbetsgivarnas och myndighetsanvändarnas behov, säger dataadministrationsdirektör Tuomas Untamo.  

Migrationsverket beräknar att ramavtalet kommer att gälla i tre år med option på ytterligare ett år. Det uppskattade totala värdet av upphandlingen är 55–110 miljoner euro under den tid som ramavtalet gäller.

Ytterligare information till medier 

Tuomas Untamo, dataadministrationsdirektör, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi, tfn 0295 433 037

Pressmeddelande